Costruiremo nuovi e straordinari ombelichi

È un articolo del Wall Street Journal di tre mesi fa che ho trovato il tempo di leggere (così almeno chiudo uno dei mille tab aperti sul browser): sostiene che un apparente recente declino o stagnazione nell’innovazione e nelle capacità umane di cambiare il mondo è in realtà uno spostamento di attenzione su se stessi piuttosto che sul mondo. E che quindi oggi l’innovazione si dedica a cose più personali ed egoriferite, anche per via della maggior soddisfazione dei bisogni primari e anche secondari.

The more comfortable you are, the more time you spend thinking about yourself.

Non so se sia vero, ma è una riflessione interessante. Non produciamo più rivoluzioni verdi, o telefoni, o successi spaziali rivoluzionari.

Now, finally, our attention has turned inward. Think of Prozac and Viagra and Adderall. Think of cosmetic surgery and of antiaging creams infused with stem cells. Think of Facebook and Twitter and Pinterest. Think of all the other tools we use to indulge our vanity and pursue our desire for self-expression and self-promotion. These are the inventions that we prize today and that our entrepreneurs are motivated to deliver.

One consequence is that inventions have become less visible and transformative. We’re no longer changing the shape of the physical world or even of society. We are altering internal states, transforming the invisible self or its bodily container. Not surprisingly, when you step back and take a broad view, it often looks like stagnation—or decadence.

E conclude che questa tendenza è quindi figlia di quello che sono diventati i nostri pensieri, i nostri nuovi bisogni, le nostre attenzioni. O cambiano quelli – mi pare difficile – o anche l’innovazione continuerà a dedicarsi a soddisfare solo quelli.

if we want to see a resurgence in big thinking and grand invention, if we want to promote breakthroughs that will improve not only our own lives but those of our grandchildren, we need to enlarge our aspirations. We need to look outward again. If our own dreams are small and self-centered, we can hardly blame inventors for producing trifles.

Luca Sofri

Giornalista e direttore del Post. Ha scritto per Vanity Fair, Wired, La Gazzetta dello Sport, Internazionale. Ha condotto Otto e mezzo su La7 e Condor su Radio Due. Per Rizzoli ha pubblicato Playlist (2008), Un grande paese (2011) e Notizie che non lo erano (2016).